Veiligheid verbeteren kan alleen wanneer je dat samen wil. Dat is de gedachte achter de Safety Deal. Op veiligheid concurreer je niet.
Wat heeft René daarover te zeggen?
![]() René, jij bent onze expert op het gebied van veiligheid. Wat is de Safety Deal?
Veiligheid is een maatschappelijke verantwoordelijkheid die we gezamenlijk dragen. Zeker ook in de logistiek. Iedere individuele partij in de keten spant zich in om de veiligheid van medewerkers, materiaal, omgeving en medeweggebruikers in het algemeen te maximaliseren. Toch gebeuren er nog te veel incidenten en accidenten. De huidige individuele benadering belicht de veiligheid per bedrijf, maar niet het gedrag in de keten. Het niet kunnen vertrouwen op veiligheid in de keten. De Safety Deal bevat bindende afspraken in de keten over:
|
Het klinkt alsof hier een grote gedragscomponent in zit
Dat klopt. Het is geen traject waarbij je afspraken maakt die vervolgens in de la belanden. Waar we hard aan werken is het creëren van vertrouwen op veiligheid bij verladers en transporteurs. Dit doen we door middel van gedragsverandering in de keten met alle betrokken partijen. Vervolgens wordt dit vastgelegd in de Safety Deal. Kan je uitleggen hoe je dit voor elkaar krijgt? Je start met een analyse van de veiligheidscultuur in de keten. Door middel van drie werkgroepen werken we aan bewustwording en gedragsverandering. Een vertegenwoordiging van Directie en Operatie van alle partijen zijn hierbij aanwezig. De werkgroepen volgen een doordacht pad rondom capaciteit, gelegenheid en motivatie, preventie, omstandigheden en multidisciplinaire zaken. In eerste instantie ligt de focus – logisch – op wat we al hebben. Instructies, werkafspraken, materieel etc. De dynamiek van de werkgroepen zorgt ervoor dat de focus komt op gedrag en bewustwording. Is de Safety Deal onderdeel van Bricklog? Initiatiefnemers zijn: Bricklog, TVM, TLN, Kruidvat, St van den Brink, Cornelissen transport, en Peter Appel transport, zij werken met de Safety Deal. Sindsdien zijn Tielbeke transport, dds Trucking, Melis Transport, Baars & Bloemhoff, Allianz en Achmea ook aangesloten. |
Inmiddels zijn er ook trajecten gestart in andere logistieke ketens. Een Stuurgroep bestaande uit initiatiefnemers bewaakt Safety Deal concept en uitrol en Bricklog faciliteert als neutrale partij:
Als je naar 2020 kijkt, wat is dan je grootste uitdaging? Borging en uitbreiding van de deal met meer partijen. En dan bedoel ik verladers en vervoerders. Het is zo belangrijk dat we niet alleen denken vanuit het eigen doel behalen. Maar vanuit het samen, de bedoeling bewaken. Het jaarplan staat en daarmee is de organisatorische kant geborgd. Maar met mijn hart voor veiligheid weet ik dat er nog veel moet gebeuren. Met plezier! We willen graag een bijdrage leveren in het veiliger en nog beter maken van de sector, samen met relevante partners, dat is onze passie. Meer weten? Ik kan me voorstellen dat je mij wilt volgen na het lezen van dit verhaal. Doe dat graag en spread the word! Volg ons op LinkedIn. |